Thursday, September 16, 2010

Manusiaa manusiaa

boleh tak kalau kite stop kenal dengan sape2...so that kite tak payah nak nangis bile diaorg mati ...Kadang- kadang bila aku berimaginasi bende2 yang belum jadi..tapi aku letakkan diri aku pada situasi tu..contohnya..kalau kawan aku meninggal..secara mengejut..accident ke...kene bunuh ke..ape2 je laa..aku akan senang menangis...n dada aku ni sakit sgt sbb menahan kesedihan tu...sebab aku tau kalau aku hilang ahli keluarga aku mmg akan sgt down..mungkin tak pada luarannye...tapi dalaman nye ...contohnye opah and tok chu...everytime aku fikir je pasal diaorg...aku boleh menangis..kadang2 aku kene tahan bila ade di kubur atau orang lain cakap pasal diaorg...aku pon tak tau kenape sedangkan opah dah dekat 7-8 tahun jugak meninggal..and bila aku dpt tau tentang kematian sape2...yg mungkin aku cam rupa.tapi tak laa kenal rapat...pon aku boleh menangis...sbb aku tau die yg mana...jadi apatah lagi org2 yg rapat dengan aku...family tu tak payah cerita laa..mmg kalau tak sedih tu pelik laa...tapi kalau kawan2 rapat..ataupun yg aku jumpe hari2...belum pernah jadi lagi...tapi kalau jadi...aku tak rasa aku leh cope dengan bende2 camtu...mungkin org nampak luaran nye aku keras...tapi aku tau bila aku diluar pandangan org lain...aku mesti tewas...menangis sampai sesak nafas..and kadang2 ade juga aku fikirkan kalau aku yg mati..bagaimana agaknye org lain...mungkin diaorg semua lain..contohnye org terakhir yg aku call and gaduh..?...ape diaorg akan rasa?...takkan laa diaorg cakap padan muka...ataupun sekadar rasa simpati yg pura2...ataupun org yg aku sms n sengaja tak reply...ape diaorg akan rasa..?...menyesal atau sekadar melarikan diri dari rasa serba salah...atau hanya serahkan semua pada rezeki..oo takde rezeki nak aku nak reply msg die..atau org yg plan nak jatuhkan aku...diaorg akan rasa tak macam berdosa n tak sempat mintak maaf...hishh macam2 laa..tapi kenapa still ada org yang yg buat bende2 camtu pada kawan2 padahal die tak tau ape akibatnya..aku mengaku aku pon salah sorang...mesti punyaa laa...dalam keadaan tak sedar...mesti kite ade avoid sape2...kutuk sape2...tapi dalam kite sedar macam sekarang...aku nak pk satu pon aku susah..sbb ape..?..sbb aku larikan diri dari pk pasal org2 tu..tapi kalau org2 tu mati tibe2...tapi still...susah nak tibe2 buat baik pada smer org...satu mungkin kite akan kene bahan kaw2...cam..'asal plak tibe2 ajak lepak smer ni...selalu bukan ko sebuk sgt ke'..ataupun dari mulut org lain...yg takde kene mengena...'haaa ko lepak ngan die?..sejak bilerr dohh'...satu lagi ...mental n fizikal aku ni ready ke nak redah je org yg mungkin dah sakitkan hati aku...atau org yg tak bleh blahh sgt laa nak lepak ngan die...nak suruh sabar...kadang2 tak terbuat....manusia kan...the best way is to jarakkan diri laa...bukan benci...cuma nak elak dari berkata2 jahat yg mungkin boleh menyakitkan hati da bergaduh...tapi aku tak cakap bende ni ok utk dibuat...aku bukan org yang betul utk cakap bende tu betul ke salah...tapi macam mana plak dengan situasi..org tu nak menglak sbb malu akan satu2 perbuatan die pada kite...padahal kite dah buat biasa...dah ok laa kirenye...dah plak tu kite ni kenal dari kecik n sampai mati pon die akan kenal kite...jadi watpe bg aku ..nak buang masa pk bende ni n jauhkan diri..sampai bile...?.padahal diri sendiri dah tau..sampai mati pon ko akan kenal aku...n kalau pape jadi kat ko n family ko pon aku akan ade...kalau family aku pon..family ko akan ade..dari pk buat sakit otak...dengan harapan menjauhkan diri tu dapat lupekan masalah..baik buang je laa bende tu...buat macam biasa...nak malu pon nak buat ape..sbb malu ke,marah ke, benci tu...last2 kene baik jugak...dah tak boleh lari mana2 kan..sbb bagi aku..kalau bende macam ni...tak besar mana...tapi jauhkan diri ..tak jawab call...tak jawab sms...buat nye esok2 org tu mati...mesti laa time tu menyesal kan..asal laa aku wat camtu...asal laa ini asal laa itu...n lagi teruk...ko still kene gi funeral die..dah satu family ko pon gi kan...jadi kalau masalah tu tak besar mana...tak payah laa besarkan dengan menjauhkan diri...atau pape yg seangkatan...padahal sepanjang masanya smer nye best..just sebab few minutes nye perbualan atau pape...berbulan2 masa yg best tu ilang...kalau Tuhan bg rezeki nak ade lagi masa camtu..takpe laa...kalau tak...menangis tak berlagu..menyesal tak sudah...nak buat ape...hidup ni sekali...n life ni worth fighting for...kalau kene redah..redah je laa..takyah laaa lari lari n lari...pastu menyesal menyesal n menyesal...pastu..ape?..nak repeat balik...tebus balik...tak smer bende boleh diganti ...lagi2 waktu dan ketika....aku cakap ni buat diri aku..bukan buat sape2 yg lain...yg lain terpulang laa...sebab kadang2 aku bosan dengan karakter2 manusia yg macam ni...and lagi2 yg tua dari aku..sbb aku rasa org2 ni buang masa...kalau ko tegur aku sekarang...atau 10 tahun akan dtg pon..n buat macam takde pape..aku selalunye akan pergi ngan flow engkau...cam try nak buat ko rasa selesa...tapi kalau dah 10 tahun..tak ke bazir ?..byk bende dah leh buat sama2 as a fren atau ape2..n byk bende dah kite tempuh sama2..lagi2 yg kalau diaorg wat salah...aku dah ok..diaorg tak ok...n aku jugak kene bedepan ngan bende ni..aku jugak kene hukum sbb korang yg nak lari dari problem...ape google ni tak cukup data ke nak cari camne how to be a good human?...jadi tlg laa everytime nak buat ape2...fikir laaa...jgn bagi masa kite byk sgt pada bende tak penting...sbb kite sndr pon tak tau mati bile...jgn keje nak hukum org lain..nnt makan diri sndr...ok...aku tak cakap ni utk semua situasi..kalau serious situasi nye...aku angkat tangan...tak campur...aku cakap pada bende2 yg ikut rasional akalnye...kalau bawak berbincang lebih baik dari melarikan diri..ataupun bende yg kalau cakap sorry...smer nye abis...mmg tak smer bende tak semudah itu..tapi dr susahkan lagi..baik senangkan...walaupun kadang2 ade manusia yg lain sikit...yg lagi kite nak setelkan..lagi menjadi2 soalan dan perli2 nye..aaa itu sama ada nak disound aje...utk stop..tapi baik2 laa..kalau die taknak terima..itu maslah die laa..janji kite dah lepas...ok...:)

No comments: