Wednesday, April 14, 2010

Tips diet

Ramai org yg tny aku..nurul camne ko kurus ni?...nurul bg laa rahsia ko kuruskan badan??..nurul ko amik drugs ek??..pon ade..hhaha...jadi sambil tunggu render yg lembap ni mari laa kite bercerita tentang cara aku kuruskan badan..walaupun tak la kurus mana pon..tapi bg yg kenal aku dulu maybe leh kate kurus laa..total berat badan aku kurang dalam 15-20 kg atau lebih tah aku tak amik tau sgt..sbb ramai sgt yg tanya..aku bgtau je laa ok..tapi tak payah laa nak ikut sbb lansung tak sihat...hehe...aku dah diet kire2 2 tahun laa...aku stop makan nasi terus..takde slow2..arini aku makan..esok aku cam ckp taknak makan..sampai laa harini aku tak pegang nasi..ramai tanya ko tak teringin ke..or ade yg rasa bende tu bahaya(dak2 medic laa selalunyer)..pastu suruh amik sikit je nasi..tapi aku still taknak..dah tak rasa nak dah pon...n mula2 diet...aku start dgn fruit diet..aku tak amik ape2 selalu buah..kalau aku lapar sgt ok laa aku amik bihun tomyam..tapi selalu nye aku akan amik buah n takkan biar perut kosong...kalau dah lemah sgt aku amik energy bar for kids...n benda ni berterusan for 3-4 months tak silap...masa tu berat dari 80 lebih ..ade laa jadi 75 camtu...pastu start bulan puasa...bersahur aku akan amik buah atau cereal n itu jugak laa makanan berbuka aku..kadang2 baru beli bihun tomyam or bihun goreng..masa ni bihun mmg makanan aku la...n reason aku amik bihun tomyam adalah sbb die pedas elok utk bakar lemak n die tak pakai minyak...n tak menggemukkan...tapi kalau gastrik tak elok sgt ok..lepas tu masa tu aku dah start tak berapa sihat laa..aku takleh makan satu2 meal tu cam sama byk ngan org biasa...aku akan muntah...2 kali jadi muntah tu...n sgt sgt sgt sgt sakit ok...sakit yg macam duduk or baring pon tak boleh..tapi nak buat bende lain tak boleh sbb tak boleh straight kan badan..kene bongkok kan badan...n sakit tu akan hilang dalam 5 jam lepas muntah,,,mmg sakit..jadi sejak dr tu..aku mmg susah nak makan byk...aku akan order makanan ...n makan 2-3 suap..yg lain bagi org...n aku boleh pergi 2-3 hari tak makan..n minum je...aku leh lapar macam mana pon..n kalau tgk je gambar makanan..aku jadi kenyang...kenyang yg tleh masuk makanan..padahal tak makan pape...badan mmg lemah..aktiviti sgt limit...takleh lebih2 sbb senang pitam...selalu dizzy....lutut aku sebelah macam tak boleh pakai sgt..maybe sbb kurang nutrien..doctor pon dah tak tau asal..lepas tu last year nye puasa,,lagi teruk..bersahur minum susu..atau pon takde pape..berbuka sekadar minum air laa..kalau aku tak rasa nak makan..aku tak makan laa..esok puasa lagi...masa tu tgh practical..seminggu ade laa 2 kali aku gi jumpe doctor sbb gastrik..makan pon tak sgt..cuma minum pagi tu je laa aku selalu amik..n makan roti..breakfast aku cam terjaga laa masa practical..tapi time lain tu..tak laa...masa tu aku dah start makan apa2 je..keculai nasi...tapi tak makan sgt..tapi sbb aku takut gastrik aku dah teruk..sekarang ni aku hold dulu diet2 tak sihat tu..aku makan macam biase cuma nasi aku tak ambil..aku control sikit2 je..utk korang2 yg nak diet.jangan die yg tak sihat cam aku..diet je macam biasa..diet tu akan jalan kalau korang tak give up..mmg system die..first 5 kg tu cepat..lepas tu die akan stop lama kat satu2 berat tu..lama lepas tu nnt die start turun lagi..n masa die turun lagi tu..die susahh sgt nak naik....n die akan stop lagi...n nnt die kurang lagi..mmg macam tu..tapi kalau korang diet sebulan dua..pastu die tak turun..korang makan balik...die akan naik berganda2..fruit die tu bagus utk detox..macam in a month korang buat seminggu macam tu..die elok utk kulit..n system..tapi tak boleh lama2 sbb badan still need fats n carbs...n satu lagi tips..aku baru tau lepas dah kurus...kalau die make sure jgn drastik sbb nnt bila badan lapar die akan bgtau otak yg to keep all the fats dlm badan..jadi lagi kurang metabolisme...lagi lambat kurus..so kene make sure perut tak lapar ok..n takyah heran laa brown rice ke high fiber smer tu same je..makan je cuma right amount...nasi tu jgn lebih2 sbb die berkanji n sbb tu jugak kalau kurus pon skin mengelebeh..n kalau nak start die jgn sampai takleh besenam cam aku sbb takde tenaga..dah kurus kan lembik sana sini..hha..tak best ..sumpah tak best..nak gi gym cam byk plak laa masa kan..minum air cukup2..tu bg aku laa..aku tak percaya minum air byk2 sbb ade gemuk air jugak..korang pernah dengar tak?..haha..gemuk air konon nye boleh hilang dengan berpeluh..tapi berpeluh itu merimaskan..haha..tu je laa aku rasa..yg aku betul2 tak amik..nasi..yg lain aku bedal je..tapi tgk jugak laa..byk bende aku dah tak sker sekarang..tapi aku paling sker dominos..hehe..owhh yeah ..no burgers ok..die masuk smer lemak ke ape smer sekali...hot dog ,nuggets smer tu aku mmg tak ambil...air gas pon aku tak sker..aku minum air limau suam selalunye..n aku kurang gemar ice...tapi aku dengar if bersenam elok amair ais utk firmkan badan..tu tak kaji lagi..btw ni ade tips die yg aku dpt from satu lagi blogger ni...saje2 share ngan korang so dat tak terikut cara aku..hehe..

Mesti ramai di antara anda yang berazam nak kuruskan badan, kan? Tapi, untuk menguruskan badan anda ke tahap ideal, ia bukanlah semudah yang disangka. Anda perlukan komitmen untuk merealisasikannya. Berikan diri anda ruang, masa dan usah cepat berputus asa. Anda pasti boleh!

Kalau anda beriya-iya nak kuruskan badan, sebaik-baiknya usahakannya secara semulajadi. Dengan menggabungkan 2 aspek iaitu pemakanan seimbang dan senaman yang konsisten. Biarpun hasilnya lambat sedikit, ianya pasti berbaloi.

gambar tips kuruskan badan
Gambar hiasan


Salah satu kebaikannya dapat anda lihat melalui kulit. Kulit akan kekal sihat dan tetap tegang sama seperti sebelumnya.


Justeru, terdapat 10 tips ringkas yang boleh anda amalkan demi mencapai impian tersebut iaitu:


1. Tetapkan matlamat anda untuk mengurangkan berat badan secara perlahan-lahan. Iaitu penurunan dalam lingkungan 0.5kg ke 1kg dalam seminggu.

Biasanya 0.5kg adalah angka yang biasa yang mampu dicapai oleh kebanyakan anda. Tapi jangan terlalu memaksa jika anda tak mencapai sasaran awal. Jika anda dapat kurangkan 0.1kg pun dah bagus untuk permulaan.

2. Sebaiknya, lupakan niat anda untuk mengambil sebarang ubat-ubatan dengan tujuan menurunkan berat badan. Lebih-lebih lagi tanpa mendapat nasihat atau kebenaran doktor plak tu.

Bagi anda yang nak menjaga otot, boleh ambil suplemen seperti Glutamin setiap hari selepas sesi senaman.

3. Ambil makanan dan minuman yang rendah kalori dan mempunyai kandungan nutrien yang tinggi. Kurangkanlah sebanyak 500 kalori sehari untuk tujuan mengurangkan berat badan.

Kurangkan juga pengambilan makanan ataupun minuman yang manis (kandungan gula yang tinggi). Lebihkanlah memakan buah-buahan dan sayur-sayuran segar.

4. Elakkan memakan makanan ringan di antara waktu makan. Sebaliknya, anda boleh gantikan dengan sekeping biskut krim kraker dengan secawan kopi atau teh kurang manis (rendah lemak). Ataupun makan saja buah-buahan sebagai ganti.

5. Banyakkan minum air mineral dan jangan meminum minuman beralkohol.

6. Tetapkan waktu makan anda setiap hari.

Sebagai contoh:

Sarapan di antara jam 7.00 ke 7.30 pagi,

Makan di antara waktu pagi dan tengahari (10.00 - 11.00 pagi),

Makan tengahari (12.30 tengahari - 1.30 petang)

Minum petang (3.30 - 4.00 petang)

Makan malam (6.30 petang - 7.30 malam)


Kemudian, disiplinkan diri anda agar makan pada waktu yang ditetapkan. Jika dicepatkan atau dilambatkan sedikit pun tak mengapa. Ikut keadaan dan kesesuaian anda.

7. Makanlah di ruang makan dan bukannya di depan tv.

8. Biasakan diri menggunakan pinggan yang lebih kecil semasa makan. Tujuannya supaya anda tidak mengambil terlalu banyak atau menambah lauk-pauk yang berlemak atau berkalori tinggi.

9. Penuhkan hari anda dengan melakukan aktiviti tertentu bagi mengelakkan daripada asyik teringatkan makanan.

Sebagai contoh:

Lakukan aktiviti senaman 3 hingga 5 kali seminggu. Lakukan selama 30 minit setiap hari.

Anda juga boleh pecahkan kepada 3 sesi setiap hari. Iaitu 10 minit untuk setiap sesi. Boleh buat 10 minit di waktu pagi, 10 minit pada waktu tengahari dan 10 minit sewaktu petang.

10. Akhir sekali, pastikan anda mendapatkan rehat secukupnya. Contohnya waktu tidur. Tidurlah dalam 6 hingga 8 jam sehari.


Semoga 10 tips kuruskan badan di atas dapat membantu anda kelihatan lebih langsing ataupun mendapatkan berat badan yang ideal.

Selamat Mencuba!


3 comments:

tqa said...

ko tgh perli aku ke ni bedaah??

Newrulez Malik said...

haha...jap..aku tak perasan perli ke tak..ayat yg mane ek??..haha

luqman said...

Kpla dongga hang