Monday, February 20, 2012

Zikir Terapi Diri (Hafiz Hamidun)..Untuk Hati..

assalamualaikum wbt everyone.

Pernah tak kita bila pada satu-satu masa dalam hidup kita ,kita rasa penat sangat selepas habis selesai semua beban tugas..atau rasa stress sangat dengan keadaan diri yang tak terurus..jadi sebagai perempuan ataupun sebahagian lelaki akan mencari sesuatu yang menenangkan..dan sebahagian kita akan mencari SPA..betul tak?..kenapa spa?..

Perasan tak..bila kita masuk sahaja ke dalam spa yang mampu menenangkan itu , kita masuk je kita akan terhidu bau yang segar yang wangi secara tak langsung mind kita dah set dah satu kebahagiaan..betul tak?..dan seterusnya apa yang akan kita alami?..kita akan dengar music yang perlahan di hujung-hujung telinga..ada yang kita tak faham pon maksud lagu tu tapi kita akan rasa tenang bila dibawa-bawa oleh alunan lagu dan nyanyian dalam lagu tu...sampai mampu menenangkan sambil kita diuruskan orang lain..lagu sebegini mustahil dapat mendatangkan mood marah..macam kalau tiba-tiba nak marah automatik dengan ada music begini dibelakang dimainkan ..pasti kita jadi susah nak marah-marah...bila tak marah mustahil untuk stress ..bila tak stress hati pon akan tenang kan..:)..dan di akhir semua treatment..kita pon akan keluar dengan wajah yang bahagia walaupun mereka hanya membuat benda yang kita boleh buat sendiri..tapi somehow kita rasa kita lebih cantik dari masa kita datang..kan?

sebenarnya bukan spa yang saya nak ceritakan..saya cuba menggambarkan impak yang diberikan oleh lagu-lagu di dalam album 'Zikir Terapi Diri' dari Hafiz Hamidun..Alunan music yang menenangkan dengan zikir-zikir yang selalu kita baca tapi dengan alunan yang berbeza. kalau kita perasan tempat yang seronok untuk dipergi seperti di hotel-hotel , boutique exclusive dll  mesti ada music yang soft dimainkan sepanjang masa di dalam space itu..saya dah lama mencari music yang sebegini yang bukan dari 'opera' yang kebanyakannya saya tak faham , untuk saya mainkan di sambil saya melukis ataupun menbaca atau membuat kerja rumah lain..dan bila saya dengar album ini..inilah dia yang saya cari-cari..alhamdulillah..

Jadi , daripada kita mencari ketenangan apabila kita hanya memerlukannya , kenapa tidak bawa ketenangan itu kerumah atau ke 'personal space' kita supaya ketenangan itu kita dapat sepanjang masa..apa yang bijak tentang album ini selain daripada susunan music dan alunan zikir yang sedikit berbeza dan menarik..tajuk album itu sendiri dan berbunyi 'terapi'..'terapi diri'...kalau kita tengok semula..terapi yang album ini cuba bawa bukanlah terapi kecantikan kulit..atau kuku dan sebagainya..*so by listening to them..kulit anda takkan cerah..hehe* but but..terapi yang dimaksudkan ada terapi dalam diri..bila kita dengar music yang menenangkan kita akan bahagia ..bercantum pula dengan zikir-zikir yang mampu mensucikan hati ,melembutkan hati , secara tak lansung kecantikan hati itu kita bawa insyaAllah ke pergaulan harian kita ke tindak tanduk kita seharian which will make u look beautiful inside and out ...as a muslim ..inilah kecantikan yang kita dulukan..kecantikan untuk akhirat dan bukan kecantikan dunia

sebenarnya i am very happy dengan apa yang saya dengar ..sesuatu yang saya dah lama cari untuk pendengaran saya..and finnaaallllyyyy saya dapat..i'm a happy girl..yes i am!..hehe..jadi saya nak khabarkan pada semua supaya korang pon dapat dengar karya yang baik ini..insyaAllah.. Harap-harap this will not be the only album yang  macam ni..harap-harap banyak lagi karya selepas ini yang macam ini ..dan saya rasa bukan saya sahaja yang suka album ini..bagi yang tak pernah dengar lagi lagu-lagu dalam album ini boleh la beli cd dengan harga yang tak mahal lansung hehe..RM19.90 je ..sangat berbaloi untuk karya yang sebaik ini..:)..

sekadar perkongsian ...thank you for reading...

kebetulan..bapak called. 'kak ngah yg awak cakap cd tu ustaz apa?'.me:ustaz?.bukan ustaz la.hafiz hamidun je.cari warna purple.bapak:k tu je bye -n- ...*haih nasib baik cakap bye...hehe..kena belajar lagi bapak ku pasal the art of letak phone..:D*


9 comments:

farizamm said...

Salam..
I'm also looking for the CD! Insyaallah i will have it soon. By the way i think i know you. :)

Newrulez Malik said...

wsalam...yes2 u should get the cd..sangat2 best..i beli kat kedai cd cina..ehehe..pon ada..alhamdulillah.. eh yeke?..me met before?..:)..

farizamm said...

Nope. I haven't meet you yet. I knew you from a friend of mine. :)

Newrulez Malik said...

owhh...wow..who is your friend?..apa dia cakap about me?..harap2 good things..hehe..

farizamm said...

Hehe. Don't worry, he didn't tell me anything about you. I just know that you and him were friends at that time. It was maybe 2 years ago. Actually ingat sebab ejaan nama awak tu unik, newrulez. :)

Newrulez Malik said...

owh 2 years back?..really?..sape2?

farizamm said...

Hehe. Macam tak best je nak sebut kat sini. :P

Anonymous said...

are there any reference about this book???

ianu said...

salam...
alhamdulillah,, apa yang saudari berikan membantu saya sebagai rujukan tugas kuliah saya.
terimakasih..