Thursday, November 3, 2011

SOALAN UNTUK IMAM MUDA

assalammualaikum wbt
Di Malaysia banyak kita yang menutup aurat..no doubt..tapi ada satu lagi yang saya nak tanya..bersalaman sesama lelaki dan perempuan.dan ada yang bertudung pon bersalam dengan lelaki bukan muhrim..tapi tu tak apa lagi lah..dikalangan ahli keluarga..seperti saya dengan pakcik sedara, atok sedara atau sepupu saya yg bukan muhrim..sepatutnya tak boleh bersalaman kan ?..dengan orang luar mungin mudah untuk kita tak bersalaman...tapi kalau dengan sedara-mara..what is the best way to say no bila mereka nak salam..lagi-lagi yang dah berpangkat atok...dan adakah boleh jika saya mengenakan sarung tangan dan bersalaman dengan mereka..adakah itu dikira 'sengaja' bersentuhan dengan yang bukan muhrim juga?..atau ada cara lain yang lebih bagus untuk menolak tanpa menampakkan konon 'sangat islamic' padahal tak sangat..ataupon untuk tidak mengecilkan hati sesiapa..what is the best way..?..

6 comments:

ururu said...

"atau ada cara lain yang lebih bagus untuk menolak tanpa menampakkan konon 'sangat islamic' padahal tak sangat..ataupon untuk tidak mengecilkan hati sesiapa"

saye ade jawapan (rasenyelah):

ini masalah org melayu. yg patut kite pentingkan ialah cara Tuhan nampak kita. bukan cara orang lain nampak kita.

kalau awak ikhlas tanak melakukan sesuatu yg haram. biarlah org lain pandang serong pun. derang boleh bagi dosa or pahala kat kite ke?

the best way is always to say it directly. "tak boleh" or "jangan". but being melayu. i know. kite takut nak suarakan sesuatu yg konon boleh menaikkan kemarahan org lain. padehal ape yg Tuhan marah kat kite. kite x amik kire.

but being melayu ada kelebihannye jugak. we have silat as our tradition. i always rapatkan tapak tangan n tunduk (mcam sembahyang hindu tuh) instead of salam kakak2 saudara or makcik2.

or i'd just say "Sorry, tak boleh" kalau derang insisted nak salam jugak.

Direct. being direct is the ultimate solution (i think). next time my makcik2 or kakak2 sedara mesti paham dan tak mintak salam lg. belajar jadi berani. berani kerana benar kan?

my dad said "kalau buat bende betul.. TAK PAYAH TAKUT"

ChAmItO GeNiE said...

Setuju dengan ururu. Jika tak pasti, memadailah dengan tunduk tanda hormat.

Namun dalam keadaan tertentu misalnya, ada syarat2 dan ketetapan.

UZAR (Ust Zaharuddin) ada bagi jawapan dalam salah satu artikel mengenai masalah ni yang agak kerap dihadapi dalam dunia pekerjaan : http://zaharuddin.net/senarai-lengkap-artikel/3/936-berjabat-tangan-berlainan-jantina-a-status-gaji-kerananya.html

Newrulez Malik said...

salam..thanx korang..so far alhamdulillah dengan cousins2 geleng je ..marah sikit pon ok diaorg abis2 pon cakap ngade2 lepas tu chow..dengan atok mungkin kalau tak terpaksa..tak salam..kalau dia datang depan kita dari jauh sbb nak salam..mula2 ni samnbut je laa dgn alasan tak nak jatuhkan maruah dia..tapi pelan2 ..diaorg pon akan faham..selalunya yg jarang jumpa yg susah..yg selalu mmg dah faham kan..:)

Unknown said...

Salam. Berkenaan pertanyaan kat atas, ape maksud "pakcik sedara" ngan "atuk sedara" tuh?. Kalo mrk adik beradik ibu/bapa kita or adik beradik atuk/nenek kite maka mrk adalah mahram kite. Kalo selain dr tu bkn

Unknown said...

boleh rujuk kat gambar ni. terbalikkan je gender untuk versi perempuan. hehehe...

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=10150774242220773&set=a.47648475772.70362.696950772&type=1&theater

Anonymous said...

with jokes!

well that's the best way so far and worked for me.

tapi kena fikir dengan pantas nak wat joke apa.. hehe

biasa la kan, bila kita ziarah umah sedara2, depan pintu masuk tu ada yg terus hulur tangan nak bersalam dengan kita.

n of coz masa kita belum mengerti sepenuhnya Islam ni, kita main hayun je tangan salam semuaorang.

tapi bila sikit2 da mula faham, kita pun semakin berhati2 skit.

tapi tu la, kita pun dok memikirkan apa sedara2 nanti cakap coz selama ni ok je salam.. tetiba tak mau. satu air muka diorang nak kena jaga, satu lagi, nanti diorang ingat kita ni yok poyo je... u ada tak rasa camtu?? huhu

so what i do, biasanya kita akan notis those sedara yg bukan muhrim nak bersalam dengan kita. dari jauh kita da tau "dia mesti nak salam ngn aku ni.."

the best way cuba menyimpang kan perjalanan tu dari menuju ke arah dia... lama2 diorang akan tau la... tapi kalau kita dok menyimpang dia pun ikut juga... mmg aku akan buat lawak bodo la...

aku tunduk banyak kali mcm orang jepun sambil cakap "arigato2" dengan memek muka yang paling hodoh.

(janji tak salam ngn diorang.. malu sekejap je... hihi)

nice posting girl

che ady