Thursday, November 3, 2011

JADILAH AHLI NERAKA YANG DIBEBASKAN.INSYAALLAH..:)

Assalamualaikum wbt brothers and sisters

Saya sudah berada di Perak bersama keluarga untuk meraikan Hari Raya Haji pada hari ahad nanti.Dan harini saya bukan nak berkongsi tentang hari raya tetapi saya nak berkongsi tentang sesuatu yang saya belajar pada bulan Ramadhan Mubarak lepas. Saya telah membaca satu buku tentang hikmah atau kelebihan bulan Ramadhan..dan saya rasa semua kita tahu tentang kelebihan bulan Ramadhan..dan salah satunya adalah 'AHLI NERAKA DIBEBASKAN'..jadi bila saya baca ayat itu ..yang terlintas adalah..'siapa ahli neraka yang dibebaskan ni?..belum kiamat ..belum dihisab..dah ada ahli neraka ke?..apa semua yang dah mati dah ada yang masuk ke neraka ke?..:/..)..very confused kan..I asked my mother, mama jawab dia tak terfikir pon pasal itu..okey..:)..dan saya rasa itu jawapan most of us..tapi tak apa..

Saya pon bertanya pada seorang kawan yang saya rasa orang yang lebih ilmu agamanya dari saya saudara A**** A***** (nama harus dirahsiakan kerana mungkin dikenali ramai..:)..)Jadi jawapan beliau sangat terus kepada level akalnya yang agak tinggi tentang agama..jawapannya dia tidak perlu tahu siapa yang berada di dalam neraka dan siapa yang dibebaskan..yang dia tahu ..dia perlu buat yang terbaik untuk tidak menjadi ahli neraka itu..dan apa sahaja yang ditulis Allah SWT itu ..tak perlu disoal hanya redha sahaja..Untuk someone yang macam saya yang memang suka tahu sedetail-detail tentang sesuatu..saya tak puas hati..

Jadi saya bertanya pada seorang lagi yang saya baru kenal pada waktu itu dan seorang yang tinggi ilmunya dar perbagai segi ..saudara A*** I******* (ini lagi tak boleh mention ..nanti kena marah..hehe..) first question yang dia tanya..dari mana saya dapat soalan itu?..hurmm..kerut dahi jugak nak jawab..'dari diri sendiri?..' (boleh?)..:)...And jawapan beliau berbunyi ' register untuk satu club , membayar yuran club..tapi tak join aktiviti '..okkeyy...saya jujurnya tak faham .. jadi untuk mendapatkan penjelasan yang lebih jelas..beliau bertanya pada seorang pendakwah yang dikenali dan jawapannya sangat jelas..jawapan ustaz itu adalah 

' Allah SWT itu Maha Tahu ,sesungguhnya Dia dah tahu siapa yang masuk ke neraka dan siapa yang masuk ke syurga..jadi bila dikatakan ahli neraka yang dibebaskan dari api neraka pada bulan Ramadhan adalah sebenarnya terdiri daripada kalangan kita yang hidup dan yang mati..Maksud bulan Ramadhan pula adalah..sesiapan yang mengerjakan amal kebaikan pada bulan Rmadhan sesungguhnya telah mendapat ganjaran atas kebaikan itu..jadi jika segala amalan yang dilakukan pada bulan Ramadhan itu dijadikan amalan yang berterusan sampai bila-bila..maka itulah yang dimaksudkan dengan keluar dari api neraka pada bulan Ramadhan '

Jadi kesimpulanya adalah jangan lah hamba kepada bulan Rmadhan semata-mata..berbuat kebaikan itu kerana Allah SWT dan jadikan amalan sepanjang hidup.tapi kenapa saya cakap pasal ni pada bulan DzulHijjah pula kan..ini adalah sebab..saya terbaca di tv semasa menonton tv alHijrah yang menyatakan riwayat timidhi kalau saya tak silap..yang berbunyi 

'tiada hari lain yang Allah mengeluarkan paling ramai ahli neraka daripada neraka selain hari Arafah (iaitu 9 DzulHijjah .esok)

...maksudnya sefaham saya..walaupun sebulan Ramadhan , Allah keluarkan ahli neraka..tapi pada satu hari ini Allah keluarkan palingg ramai..dan ingat ahli neraka itu terdiri daripada kita juga.. Allah SWT lebih tahu..jadi ambil kesempatan hari-hari terbaik dalam setahun ini (10 hari pertama DzulHijjah) untul berzikir Laailahailallah dan bertakbir..dan jgn lupa berpuasa ye..semoga kita semua dirahmati Allah SWT ..Insya Allah....#reminder for myself and you..:)..

sesiapa yang berpendapat lain.atau ada penjelasan yang lebih baik ..please share..thank u..:)

SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA HAJI..BE SAFE..DRIVE SAFE..EAT SAFE..EH?!..HEHE..SALAM

No comments: